Світлана Уварова, Наталія Бойченко,
Сергій Гришкан, Наталія Улько
Психологічна допомога в кризових ситуаціях
Наукова редакція Уварова С.Г., Пилипенко Н.Г.
Київ: Видавництво ПВНЗ МІГП, 2016. – 248 стор., 3 іл.
ISBN 978-966-97479-2-1
Теоретичні основи надання психологічної допомоги дітям та дорослим, що перебувають в кризових ситуаціях. Представлено техніки подолання кризових станів, практичні рекомендації батькам, соціальним працівникам та вчителям, щодо надання психологічної допомоги дітям.
ЗМІСТ:
Розділ 1.Вступ в теорію надання допомоги в кризових ситуаціях
Вступ
1.1 Що таке стрес?
1.1.1. Види стресу
1.1.2. Реакції на стрес
1.2. Визначення рівня травматизації: оцінка психічного та фізичного стану людини
1.2.1. Динаміка станів постраждалих: вплив екстремальних факторів
1.2.2. Посттравматичний стресовий розлад (ПТСР)
1.2.3. Використання опитувальників як метод визначення станів дорослого та дитини
1.3. Що таке криза?
1.3.1. Що відбувається в кризі?
1.3.2. Криза втрати та розлуки
1.4. Механізми психологічного захисту в кризових ситуаціях та при травматизації
1.4.1. Основні механізми захисту психіки при гострій травмі
1.4.2. Група способів захисного реагування, які є механізмами розрядки негативної емоційної напруги
1.4.3. Класифікація механізмів захисту психіки людини, які допомагають впоратися з тривогою
1.4.4. Механізми захисту психіки у дітей, що допомагають впоратися з тривогою
1.5. Що треба знати про травму?
1.5.1. Що таке травма?
1.5.2. Як можна допомогти людині, що пережила травматичну подію?
Розділ 2. Робочі моделі і техніки відновлення/адаптації
2.1. Модель BASIC-PH: використання внутрішнього ресурсу для подолання стресу
2.1.1. Види ресурсів для подолання стресу
2.1.2. Основи моделі BASIC-PH
2.1.3. Модель BASIC-PH – «Міст над прірвою»
2.1.4. Застосування техніки BASIC-PH
2.2. Техніки відновлення/адаптації
2.2.1. Техніка «збирання інформації та визначення найбільш необхідної допомоги»
2.2.2. Техніка «розвиток навичок вирішення проблем»
2.2.3. Техніка «сприяння позитивній діяльності»: зв’язування функціонального розриву
2.2.4. Техніка «Управління реакціями»: ПТСР-реакція, гнів, роздратування, безсоння, реакція на хронічний стрес, пригніченість, страхи, реакція на горе.
2.2.5. Техніка «сприяння корисному мисленню»: перенаправлення негативних думок, що повторюються, на позитивні думки
2.2.6. Техніка «Відновлення здорових соціальних зв’язків»
Розділ 3. Практичні рекомендації для надання допомоги дітям та їхнім Батькам
3.1. Діти в кризовій ситуації
3.1.1. Особливості роботи з дитячою симптоматикою при ПТСР
3.1.2. Групи симптомів у дітей при ПТСР
3.2. Формат психологічної роботи та техніки зцілення
3.2.1. Програма групової роботи з дітьми та їхніми батьками
3.2.2. Структурне інтерв’ю з дитиною, яка пережила насилля чи стала його свідком
3.3. Поради батькам, соціальним працівникам та вчителям
3.3.1. Чи розуміють діти, що відбувається в кризових ситуаціях
3.3.2. Що потрібно знати про дітей, які переживають кризу
3.3.3. Як говорити з дітьми про війну та про смерть
3.3.4. Рекомендації вчителям
Розділ 4. Безпека спеціаліста
4.1. Що таке синдром вигорання?
4.2. Що може призводити до вигорання?
4.2.1. Вторинна травматизація
4.2.2. Надмірне та недостатнє залучення спеціаліста до роботи
4.3. Профілактика вигорання
4.3.1. Правила безпеки спеціаліста
4.3.2. Способи допомоги спеціалістам при вигоранні
4.3.3. Професійна гігієна спеціаліста: супервізія, інтервізія
4.3.4. Синдром вигоряння та сенс життя.
